Faktura ustrukturyzowana (e-Faktura), zgodnie z przepisami ustawy o VAT, to faktura wystawiona przy użyciu KSeF, której został nadany numer identyfikujący tę fakturę, czyli KSeF ID.
W odróżnieniu od faktury elektronicznej (faktury online), za którą uznawany jest dokument w dowolnej postaci cyfrowej, e-faktura ma format XML zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(2). Format ten posiada określone standardy, które decydują o sposobie przedstawienia konkretnych informacji na fakturze, takich jak np. dane sprzedawcy czy rodzaj świadczonej usługi. Struktura ta zawiera pozycje (pola), które mogły dotychczas wystąpić na tradycyjnej fakturze (są one określone w art. 106e ustawy o VAT) oraz inne pola nieobowiązkowe, które powszechnie występują w obrocie gospodarczym. Co istotne obowiązuje jedna struktura faktur ustrukturyzowanych dla wszystkich rodzajów faktur. E-fakturę uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF, z kolei za datę otrzymania e-faktury uznaje się dzień nadania jej numeru KSeF ID.
W programie Comarch ERP XT możesz już teraz bezpłatnie przetestować integrację z KSeF. Wymiana danych z KSeF jest możliwa za pomocą:
Środowiska demonstracyjnego – praca odbywa się w trybie demo i służy przygotowaniu firmy do obligatoryjnego wdrożenia KSeF. Rozwiązanie to umożliwia dostosowanie procesów biznesowych na co dzień zachodzących w firmie do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur. Faktury wystawione w środowisku demonstracyjnym nie będą wywierały żadnych skutków prawnych i po określonym czasie zostaną usunięte z KSeF.
Środowiska produkcyjnego – praca odbywa się w trybie produkcyjnym, a faktury są wprowadzane do obiegu handlowego. Zgodnie z przepisami możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych jest jedną z dopuszczalnych form dokumentowania transakcji, obok faktur papierowych i faktur elektronicznych, co oznacza, że podatnik może równocześnie wystawiać i przesyłać faktury za pośrednictwem platformy KSeF jak i przekazywać je w tradycyjny sposób ( elektronicznie lub papierowo).
W systemie Comarch ERP XT oprócz wysłania faktur do Krajowego Systemu e-Faktur, Użytkownik może również pobrać dokumenty od swoich kontrahentów. W celu zaimportowania dokumentów, należy przejść na listę Faktur z KSeF, w ramach której Użytkownik ma możliwość pobrania faktur z KSeF za wybrany okres, a także określenia, które z nich powinny trafić do rejestru VAT.
Po wybraniu opcji Pobierz faktury zakupu z KSeF wystarczy jedynie wskazać, za jaki okres faktury mają zostać pobrane. System pilnuje również, aby dokumenty nie duplikowały się, dlatego jeżeli jakieś faktury zostały już wcześniej pobrane to przy kolejnym pobieraniu nie będą już ponownie dodawane. Również podczas przenoszenia dokumentu do rejestru VAT następuje kontrola duplikacji zapisów.
Ponieważ zmiany w projekcie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) są dynamiczne i na ten moment nie ma jeszcze ostatecznego projektu ustawy wprowadzającej e-fakturę jako powszechny system rozliczania, zachęcamy do śledzenia naszej strony poświęconej Krajowemu Systemowi e-Faktur w rozwiązaniach Comarch ERP. Więcej o KSeF→