Zmiany, które zaczną obowiązywać już w 1 lipca 2025 roku, spowodują, że platformy sprzedażowe będą zobowiązane do przekazywania informacji organom podatkowym o sprzedawcach. Na szczęście nie o wszystkich.
Raportowanie sprzedaży towarów za pośrednictwem platform będzie dotyczyć osób, które:
Aby znaleźć się w gronie „szczęśliwców”, który będą zgłoszeni, musisz spełniać jeden z tych warunków.
Przykład
Pan Adam wystawił na platformie sprzedażowej maszynę do szycia za kwotę 4000 zł. miesiąc później sprzedał laptop za kwotę 5400 zł. Tym samym przekroczył limit 2000 euro. Mimo iż nie dokonywał więcej sprzedaży na tej platformie, będzie on uwzględniony w raporcie tej platformy.
Niestety nie tylko sprzedawcy towarów będą podlegali raportowaniu. Dotyczyć to będzie również osób wynajmujących swoje lokale przez Booking.com czy Airbnb. W ich przypadku nie określono minimalnej liczby transakcji ani wartości tych transakcji, co oznacza, że nawet jednorazowy najem spowoduje, że objęci zostaną tą informacją.
Podobnie dotyczyć to będzie usług – np. popularnej aplikacji BlaBlaCar.
Celem wprowadzenia tych rozwiązań jest walka z szarą strefą. Wprawdzie już teraz fiskus weryfikuje czy dany sprzedawca ma zarejestrowaną działalność gospodarczą i prawidłowo rozlicza się z podatków, ale skupia się na wybranej grupie podmiotów, podejmujących dużą ilość transakcji. W 2025 roku lista osób będzie znacznie większa, co może zachęcić fiskusa do szerszej weryfikacji.
Musisz pamiętać, że jeżeli sprzedajesz rzeczy prywatne, to nie masz obowiązku zapłacić podatku dochodowego, jeżeli były one w Twoim posiadaniu co najmniej przez 6 miesięcy. Oczywiście nie dotyczy to przedsiębiorców, czy osób uznanych za przedsiębiorców, które nie dokonały rejestracji takiej działalności.
Przykład
Pan Adam, z przykładu numer 1 został wezwany do urzędu skarbowego w związku z transakcjami opisanymi powyżej. Pan Adam wskazał, że zarówno maszyna do szycia jak i laptop były jego prywatnymi towarami. Nie prowadzi on działalności czy to w zakresie handlu elektroniką, czy też nie świadczy usług krawieckich, a urządzenia te wykorzystywał prywatne. W związku z tym nie miał obowiązku rozliczyć przychodu ze sprzedaży tych rzeczy.
Pamiętaj również, że możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrową. Jest to działalność, z której przychody nie mogą przekroczyć w danym miesiącu 75% wartości wynagrodzenia minimalnego. Spełniając ten warunek, przychody z działalności nierejestrowej wykazujesz w zeznaniu rocznym.
Przykład
Pani Anna prowadzi działalność rękodzielniczą – wykonuje swoje prace metodą pirografii. Swoje prace sprzedaje na portalu. Średnio ma 3-4 sprzedaży miesięcznie. Portal będzie zobowiązany w 2025 roku do przekazania informacji o transakcjach Pani Anny fiskusowi. Pani Anna złożyła zeznanie podatkowe, w którym wykazał przychód z innych źródeł, w wysokości odpowiadającej wartościom przekazanym przez portal. W takim przypadku organy podatkowe najprawdopodobniej nie będą wyjaśniały sytuacji.
Jeżeli jednak prowadzisz sprzedaż na portalach w sposób zorganizowany i ciągły, osiągasz większe już dochody z tej sprzedaży, które nie kwalifikują się do dochodów z działalności nierejestrowej, ale nie zarejestrowałeś działalności gospodarczej, to możesz liczyć się z tym, że organy podatkowe zainteresują się Twoją sytuacją.
Może to też nastąpić, jeżeli udostępniasz swój lokal (jako wynajmujący) na portalach typu Airbnb, czy Booking. Dużo osób uważa, że taki najem nie jest działalnością i w ogóle nie wykazuje tych przychodów lub rozlicza się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Niestety w tym wypadku istnieje duże zagrożenie, że przychody z tzw. najmu krótkoterminowego zostaną potraktowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dodatkowo pamiętaj, że w tym wypadku nie ma znaczenia ilość i wartość osiąganego dochodu.
Pierwszy raz sprawozdania będą przesyłane przez platformy do końca stycznia 2025 roku. Jednak nie obejmą one tylko 2024, ale również 2023 rok. Wiedząc o tym, sprawdź już teraz czy wszystkie przychody ze sprzedaży na platformach zostały wykazane w zeznaniu podatkowym za 2023 – o ile oczywiście podlegały one opodatkowaniu.
W 2025 roku platformy sprzedażowe będą zobowiązane przekazać fiskusowi informacje o sprzedawcach, którzy sprzedawali towary lub usługi za ich pośrednictwem. Raportowaniu podlegają sprzedawcy towarów, których wartość przekroczyła 2000 euro w poprzednim roku kalendarzowym lub ilość transakcji przekroczyła 29. W przypadku usług czy najmu nieruchomości limitu dolnego nie ma. Pierwsza informacja przekazywana przez portale będzie obejmowała również 2023 rok.