REGULAMIN Comarch Betterfly

Niniejszy regulamin zwany dalej „Regulaminem” określa zasady, zakres i warunki korzystania z Oprogramowania Comarch Betterfly.

§1
Definicje

Użyte w Regulaminie  Comarch Betterfly określenia należy rozumieć jak podano poniżej:

Oprogramowanie Comarch Betterfly – oprogramowanie służące do zarządzania przedsiębiorstwem składające się z modułów. Zakres funkcjonalny Oprogramowania Comarch Betterfly określony jest w dokumentacji dostępnej pod adresem https://pomoc.comarchbetterfly.pl.

Operator  Comarch Betterfly (Operator) – Comarch Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie przy Alei Jana Pawła II 39A, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000057567, NIP: 677-00-65-406, BDO: 000005192. Wysokość kapitału zakładowego Spółki wynosi 8.133.349,00 zł. Kapitał zakładowy został wpłacony w całości, email: betterfly@comarch.pl

Chmura Comarch Betterfly – platforma działająca pod adresem https://www.comarchbetterfly.pl/, umożliwiająca korzystanie z Oprogramowania Comarch Betterfly, zgodnie z niniejszym Regulaminem.

Klient Końcowy – prowadząca działalność gospodarczą osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą.

Konto Comarch Betterfly (Konto) – wydzielona przestrzeń Chmury Comarch Betterfly  określona unikalnym Loginem i zabezpieczona Hasłem, do którego wyłączny dostęp posiada Klient Końcowy oraz upoważniony przez niego Użytkownik.

Użytkownik Konta Comarch Betterfly (Użytkownik) – osoba fizyczna, która wykorzystując Login i Hasło, korzysta z Oprogramowania Comarch Betterfly w imieniu i na rzecz Klienta Końcowego.

Hasło – ciąg znaków zabezpieczający dostęp do Konta Comarch Betterfly.

Login – adres e-mail użytkownika, wykorzystywany wraz z Hasłem do autoryzacji dostępu do Konta Comarch Betterfly.

Comarch Cloud Portal (Portal)– portal umożliwiający Klientowi Końcowemu zakup produktów Comarch, w tym Oprogramowania Comarch Betterfly. Comarch Cloud Portal dostarcza m.in. funkcji bezpiecznego, jednokrotnego logowania (SSO) do produktów Comarch znajdujący się pod adresem https://www.comarch-cloud.pl/app/market/products

Partner– podmiot, który na podstawie umowy zawartej z Operatorem sprzedaje Oprogramowanie Comarch Betterfly.

Biuro Rachunkowe - podmiot świadczący usługi księgowe na rzecz Klientów Końcowych z wykorzystaniem Oprogramowania Comarch Betterfly, który na podstawie umowy zawartej z Operatorem może również sprzedawać Oprogramowanie Comarch Betterfly.

Kod aktywacyjny (Kod) –kod aktywujący możliwość  korzystania z Oprogramowania Comarch Betterfly w Chmurze Comarch.

Umowa – umowa na korzystanie z Oprogramowania Comarch Betterfly w Chmurze Comarch, którą stanowi niniejszy Regulamin.

Cennik - cennik Oprogramowania Comarch Betterfly obowiązujący klientów, którzy dokonali zakupu Oprogramowania przed dniem 15.10.2025 r. dostępny dla klientów po zalogowaniu do Oprogramowania.

Cennik dla nowych klientów - cennik Oprogramowania Comarch Betterfly znajdujący się pod adresem: https://www.comarchbetterfly.pl/cennik/, obowiązujący wyłącznie dla klientów, którzy po raz pierwszy dokonali zakupu Oprogramowania po dniu 14.10.2025 r. 

Okres Testowy Oprogramowania (Okres  Testowy) – pełna wersja  Oprogramowania Comarch Betterfly udostępniana przez Operatora na czas określony oraz zasadach określonych w Cenniku w celu oceny przydatności Oprogramowania Comarch Betterfly dla działalności gospodarczej Klienta Końcowego.

Przerwa techniczna - przerwa w dostępie do Oprogramowania Comarch Betterfly związana z aktualizacją wersji lub/i modernizacją infrastruktury, o której Comarch informuje z odpowiednim wyprzedzeniem za pomocą komunikatów lub drogą mailową.

Produkty Podmiotów Trzecich - każdy produkt (systemy operacyjne, oprogramowanie, licencja itp.), którego producentem lub właścicielem nie jest Comarch.

§2
Postanowienia ogólne

  1. Dla poprawnego działania Oprogramowania Comarch Betterfly w Chmurze Comarch Klient powinien posiadać odpowiednie oprogramowanie oraz narzędzia. Szczegółowe wymagania opisane są w dokumencie dostępnym na stronie https://pomoc.comarchbetterfly.pl/dokumentacja/comarch-betterfly-wymagania-systemowe.
  2. Zawierając Umowę Klient Końcowy, zobowiązuje się do:
    1. podania aktualnych i prawdziwych danych oraz do bieżącego aktualizowania tych danych;
    2. korzystania z Oprogramowania zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, normami społecznymi i obyczajowymi;
    3. korzystania z Oprogramowania  w sposób nienaruszający praw osób trzecich (w szczególności ich dóbr osobistych oraz praw autorskich);
    4. informowania Operatora  o wszelkich zmianach, które mają lub mogą mieć wpływ na wykonywanie Umowy;
    5. niepodejmowania działań na szkodę innych Klientów Końcowych;
    6. niewykorzystywania Oprogramowania dla publikowania, udostępniania lub rozpowszechniania treści niezgodnych z obowiązującym prawem lub normami społecznymi, a w szczególności: stron, grafik, tekstów, nagrań audio i wideo oraz materiałów zawierających treści pornograficzne, propagujących piractwo fonograficzne lub komputerowe, upowszechniających techniki łamania kodów dostępowych, upowszechniających wiedzę służącą tworzeniu wirusów komputerowych, zawierających treści obsceniczne lub wulgarne nawołujących do nienawiści w szczególności ze względu na rasę, płeć, narodowość, przynależność państwową, orientację seksualną, obrażające uczucia religijne lub kwestionujące bezwyznaniowość, propagujących ideologie nazizmu, komunizmu lub apartheidu oraz kwestionujące prawdę historyczną, godzących w dobra osobiste jakichkolwiek osób trzecich, naruszających prawa własności intelektualnej osób trzecich, w tym prawa do znaku towarowego lub innych oznaczeń odróżniających oraz w prawa autorskie i prawa pokrewne, promujących, zachęcających lub instruujących w zakresie działań przestępczych, odnośników (linków) do plików i stron zawierających wyżej wskazane treści;
    7. nie zamieszczania w Oprogramowaniu plików, skryptów, botów, narzędzi sztucznej inteligencji lub programów które mogą zakłócić funkcjonowanie Oprogramowania, łączy, serwera lub witryn internetowych innych Klientów Końcowych lub osób trzecich;
    8. przestrzegania wymagań bezpieczeństwa korzystania z Oprogramowania wskazanych w Polityce Bezpieczeństwa Chmury Comarch pod adresem https://www.comarch-cloud.pl/regulaminy-i-zasady-korzystania-z-uslug/;
    9. nie usuwania, modyfikowania lub zakrywania jakichkolwiek oznaczeń praw autorskich, praw do znaków towarowych, lub innych oznaczeń prawa własności, które są zawarte lub są wykorzystywane w ramach Oprogramowania Comarch Betterfly;
    10. nieodtwarzania kodu źródłowego, dekompilowania oraz deasemblowania Oprogramowania Comarch Betterfly;
  3. Klient jest zobowiązany zapewnić przestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu i poszanowanie praw autorskich oraz praw własności intelektualnej Operatora i Podmiotów Trzecich przez użytkowników i pracowników Klienta Końcowego i ponosi pełną odpowiedzialność za spowodowane przez nich szkody.
  4. Klient Końcowy przyjmuje do wiadomości, że w ramach Oprogramowania Comarch Betterfly Operator udostępnia funkcjonalności, która działają w oparciu o mechanizm sztucznej inteligencji. Klient Końcowy zobowiązany jest do samodzielnego weryfikowania dokładności i rzetelności generowanych przez taki mechanizm informacji i używać ich wyłącznie jako wsparcie, a nie ostateczne źródło informacji. Operator nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte przez Klienta Końcowego na podstawie informacji uzyskanych za pomocą tych mechanizmów.
  5. Klient zobowiązuje się do przestrzegania warunków licencyjnych oprogramowania firmy Microsoft zainstalowanego przez Comarch w ramach świadczonej usługi znajdujących są pod adresem https://www.comarch-cloud.pl/EndUserLicenseTerms.pdf
  6. Klient wyraża zgodę na przekazanie przez Comarch firmie Microsoft informacji obejmujących dane przedsiębiorstwa, w tym dane adresowe oraz informacje o posiadanych przez Klienta licencjach. Przekazanie tych informacji nastąpi wyłącznie na żądanie firmy Microsoft oraz w zakresie niezbędnym do wykonania zobowiązań umownych Comarch względem firmy Microsoft.
  7. Klient zgadza się w pełni przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów mających na celu zwalczanie i zapobieganie korupcji, z uwzględnieniem przepisów przewidzianych jurysdykcją swojego kraju rejestracji i jurysdykcją obowiązującą w kraju wykonania Umowy.
  8. Klient oświadcza, że on i podmioty z nim powiązane:
    1. nie są objęte jakimikolwiek sankcjami, środkami ograniczającymi, embargami, handlowymi wykluczeniami, zakazami przekazywania środków finansowych i zasobów gospodarczych lub innymi środkami ograniczającymi nałożonymi na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej lub Rzeczypospolitej Polskiej, lub nałożonymi przez Radę Bezpieczeństwa ONZ, czy przez właściwe organy Stanów Zjednoczonych (dalej: Przepisy Sankcyjne lub Sankcje);
    2. nie są bezpośrednio lub pośrednio kontrolowane ani nie działają w imieniu lub na rzecz jakiejkolwiek osoby lub podmiotu znajdującego się na listach sankcyjnych;
    3. nie uczestniczą w żadnym postępowaniu lub dochodzeniu prowadzonym przeciwko nim w związku z naruszeniem jakichkolwiek Przepisów Sankcyjnych lub Sankcji;
    4. nie są kontrolowane bezpośrednio ani pośrednio przez podmioty lub osoby objęte Sankcjami.
  9. Klient zobowiązuje się, że przez cały okres korzystania z Oprogramowania będzie przestrzegać wszystkich obowiązujących Przepisów Sankcyjnych lub Sankcji.
  10. W przypadku naruszenia postanowień oświadczenia Klienta określonego w ust. 8-9 powyżej Comarch ma prawo do natychmiastowego wypowiedzenia Umowy oraz dochodzenia od Klienta odszkodowania za wszelkie szkody wynikłe z naruszenia przepisów sankcyjnych.

§3
Zawarcie i przedmiot Umowy

  1. Umowa zostaje zawarta po zaakceptowaniu przez Klienta Końcowego niniejszego Regulaminu. Po zawarciu Umowy Klient Końcowy uzyskuje dostęp do Konta, które umożliwia mu korzystanie z Oprogramowania.
  2. Przedmiotem Umowy jest:
    1. zapewnienie Klientowi Końcowemu dostępu do zamówionych modułów Oprogramowania Comarch Betterfly, których zakres funkcjonalny znajduje się w dokumentacji dostępnej pod adresem https://pomoc.comarchbetterfly.pl
    2. usługi przechowywania na serwerach Comarch danych wprowadzanych przez Klienta Końcowego przy użyciu Oprogramowania Comarch Betterfly
    3. zapewnienie Klientowi Końcowemu możliwości korzystania z porad telefonicznych lub mailowych z zakresu funkcjonowania Oprogramowania Comarch Betterfly na zasadach określonych na stronie http://comarchbetterfly.pl/kontakt

§4
Czas trwania i rozwiązanie Umowy, blokada i usunięcie Konta

  1. Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony.
  2. Klientowi Końcowemu przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy w każdym czasie poprzez skorzystanie z funkcjonalności „usuń konto” dostępnej w Oprogramowaniu. W przypadku wypowiedzenia Umowy w trakcie trwania danego okresu rozliczeniowego, wynagrodzenie uiszczone przez Klienta Końcowego za ten okres nie podlega zwrotowi. Wypowiedzenie Umowy wywołuje skutek z chwilą potwierdzenia usunięcia Konta przez Operatora.
  3. Po upływie 90 dni od zakończenia korzystania z Okresu Testowego Oprogramowania w przypadku, gdy Klient Końcowy nie zdecyduje się na kontynuowanie  korzystania z Oprogramowania Comarch Betterfly w ramach dostępnych modułów/pakietów Konto Klienta Końcowego zostanie usunięte. Usunięcie Konta jest równoznaczne z rozwiązaniem Umowy.
  4. W przypadku braku zapłaty przez Klienta Końcowego wynagrodzenia za kolejny okres rozliczeniowy korzystania z Oprogramowania Comarch Betterfly dostęp do Konta zostanie zablokowany. Po upływie 12 miesięcy od zablokowania dostępu do Oprogramowania Comarch Betterfly Konto Klienta Końcowego zostaje usunięte. Usunięcie Konta jest równoznaczne z rozwiązaniem Umowy.
  5. W przypadku rażącego naruszenia przez Klienta Końcowego postanowień niniejszego Regulaminu, Operatorowi przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy ze skutkiem od dnia doręczenia Klientowi Końcowemu stosownego oświadczenia. Oświadczenie może zostać złożone w formie mailowej. Przed wypowiedzeniem Umowy Operator zobowiązany jest wezwać Klienta Końcowego do zaprzestania naruszeń dających podstawę do wypowiedzenia Umowy i wyznaczyć mu termin nie krótszy niż 7 dni na zastosowanie się do tego wezwania pod rygorem wypowiedzenia Umowy.

§5
Wynagrodzenie

  1. Klient Końcowy jest zobowiązany do zapłaty z góry za korzystanie z Oprogramowania Comarch Betterfly zgodnie ze złożonym zamówieniem.
  2. Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego Klient Końcowy w celu dalszego korzystania z Oprogramowania musi dokonać zapłaty za kolejny okres rozliczeniowy.
  3. W przypadku zakupu Oprogramowania od Partnera lub od Biura Rachunkowego wynagrodzenie jest płatne na zasadach określonych przez Partnera lub Biuro Rachunkowe.

§6
Postępowanie reklamacyjne

  1. Reklamacje Klienta Końcowego powinny dotyczyć konkretnych błędów, awarii lub innych nieprawidłowości w działaniu Oprogramowania Comarch Betterfly.
  2. Zgłoszenia nieprawidłowego działania Oprogramowania Comarch Betterfly można dokonać mailowo na adres betterfly@comarch.pl lub za pośrednictwem Partnera.
  3. W przypadku zgłoszenia nieprawidłowego działania Oprogramowania Comarch Betterfly, którego następstwem jest powstanie takich zapisów źródłowych lub wyników w bazie danych, które powodują zafałszowanie wielkości zobowiązań i należności, Operator usunie błąd niezwłocznie.
  4. Nieprawidłowości w działaniu Oprogramowania, które nie powodują skutków wymienionych w ust. 3 powyżej Operator usunie w kolejnych wersjach Oprogramowania Comarch Betterfly.
  5. Operator nie jest związany żadnym terminem ustalonym do naprawienia zaistniałych nieprawidłowości, jeżeli nieprawidłowość spowodowana została z przyczyn leżących po stronie Klienta Końcowego lub w wyniku naruszenia przez niego niniejszego Regulaminu. Nieprawidłowość taka, o ile zostanie usunięta przez Operatora, będzie traktowana jako usługa dodatkowa wykonana na dodatkowe zamówienie.

§7
Odpowiedzialność Comarch

  1. Operator odpowiada za działanie Oprogramowania zgodnie z dokumentacją dostępną pod adresem https://pomoc.comarchbetterfly.pl.  Odpowiedzialność Operatora wobec Klienta Końcowego ze wszystkich tytułów wynikających z realizacji Umowy  jest ograniczona do równowartości rocznego wynagrodzenia uiszczonego przez Klienta Końcowego. Ograniczenie nie dotyczy szkody wyrządzonej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Odpowiedzialność Comarch z tytułu rękojmi i utraconych korzyści jest wyłączona.
  2. Operator nie odpowiada za szkody będące skutkiem przerw w dostępie Klienta Końcowego do Internetu lub przerw w korzystaniu z Oprogramowania spowodowanych niewywiązaniem się z zobowiązań przez osoby trzecie.
  3. Operator nie ponosi odpowiedzialności za działanie zewnętrznych systemów wykorzystywanych przez Klienta Końcowego w Oprogramowaniu.
  4. Operator nie ponosi w żadnym wypadku odpowiedzialności za szkody polegające na utracie przez Klienta Końcowego korzyści, które uzyskałby, gdyby szkody nie wyrządzono.
  5. Operator nie odpowiada za działania lub zaniechania Partnera lub Biura Rachunkowego oraz nie ponosi odpowiedzialności za Produkty Podmiotów Trzecich..   Operator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w związku z brakiem u Klienta Końcowego odpowiednich zabezpieczeń przed przejęciem Loginu i Hasła lub udostępnieniem przez Klienta Końcowego Loginu i Hasła osobom nieuprawnionym lub niegodnym zaufania, a także w przypadku powstania szkody będącej skutkiem niezastosowania się Klienta Końcowego do Polityki Chmury Comarch.
  6. Operator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody osób trzecich, wywołane przez działanie Klienta Końcowego w ramach API.

§8
Bezpieczeństwo danych

  1. Dane wprowadzone przez Klienta Końcowego do Konta Comarch Betterfly są własnością Klienta, który jest ich Administratorem. W związku z powyższym dochodzi do powierzenia przez Klienta Końcowego danych osobowych do przetwarzania przez Operatora. Zasady powierzenia przetwarzania danych osobowych ustanawia Regulamin Powierzenia stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu. Akceptacja Regulaminu przez Klienta jest jednoznaczna z akceptacją Regulaminu Powierzenia.
  2. Wszystkie dane wprowadzone do Konta Comarch Betterfly będą przechowywane przez Operatora zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej RODO).
  3. Operator zobowiązuje się, że nie będzie w żaden sposób wykorzystywał danych wprowadzonych przez Klienta Końcowego, co nie dotyczy jednak danych niezbędnych do wykonania Umowy oraz danych osobowych, które zgodnie z przepisami prawa, Operator jest zobowiązany udostępnić sądom, organom ścigania lub administracji publicznej.
  4. Wszystkie dane przechowywane przez Operatora będą chronione i zabezpieczone przed ingerencją z zewnątrz oraz przed nieuprawnionym dostępem wewnętrznym (tj. przed dostępem nieuprawnionych pracowników Operatora). Operator zobowiązuje się filtrować dane za pomocą „ścian ogniowych” (firewall), w celu ich zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem.
  5. Dane Klienta Końcowego będą przechowywane przez Operatora na serwerach wyposażonych w profesjonalne systemy podtrzymywania napięcia oraz dodatkowo tworzone będą kopie bezpieczeństwa danych w cyklu 24 godzinnym na niezależny nośnik, w celu dodatkowego zabezpieczenia przed utratą. Operator zobowiązuje się do zachowywania kopii bezpieczeństwa danych z ostatnich 7 dni.
  6. Comarch oświadcza, że Klient Końcowy ma prawo w dowolnym czasie wyeksportować dane możliwe do wyeksportowania („eksportowalne dane”) oraz zakończyć korzystanie z Oprogramowania, w celu przejścia do usług innego dostawcy przetwarzania danych. Eksport danych odbywa się za pomocą narzędzi dostępnych w Oprogramowaniu.
  7. Comarch usunie wszelkie dane zapisane na Koncie Klienta Końcowego po upływie 30 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia Umowy z zastrzeżeniem, że do czasu usunięcia danych Klient Końcowy ma prawo do ich wyeksportowania w formie określonej w Regulaminie.
  8. Wykaz danych eksportowalnych dostępny jest pod adresem https://pomoc.comarchbetterfly.pl/dokumentacja/wykaz-danych-eksportowalnych, przy czym lista wskazana w niniejszym paragrafie obejmuje jedynie elementy najistotniejsze z punktu widzenia zmiany dostawcy.

§9
Dostęp do API

    1. Klient Końcowy korzystający z płatnych modułów Oprogramowania może uzyskać dostęp do API poprzez kliknięcie „zapytaj o API” za pośrednictwem Konta. Dostęp do API umożliwia korzystanie z interfejsu dostępowego, wykorzystującego protokół elektronicznej wymiany danych, w zakresie opisanym w dokumentacji dostępnej pod adresem https://pomoc.comarchbetterfly.pl.
    2. W ramach udzielonego dostępu do API Klient Końcowy może wygenerować dane logowania, potrzebne do korzystania z API (dalej: Klucz API).
    3. Klient Końcowy, który wygenerował Klucz API, nie może udostępniać tego Klucza osobom trzecim i ponosi wszelką odpowiedzialność za jego wykorzystanie w celach sprzecznych z obowiązującym prawem, dobrymi obyczajami oraz niniejszym Regulaminem. Odpowiedzialność Klienta Końcowego rozciąga się również na działanie Użytkowników przez niego upoważnionych, bądź innych Klientów Końcowych lub innych Użytkowników, którym Klucz API został udostępniony, nawet w sposób niezawiniony
    4. Operator ma prawo do odmowy udzielenia dostępu do API lub do zablokowania Klucza API w przypadku, gdy:
      1. Klient Końcowy w ocenie Operatora nie daje należytej rękojmi rzetelnego postępowania zgodnie z przepisami niniejszego Regulaminu,
      2. Klient Końcowy korzystając z API narusza niniejszy Regulamin,
      3. Klient Końcowy korzystając z API narusza powszechnie obowiązujące przepisy prawa bądź w inny sposób może naruszać interesy Operatora, bądź jej klientów i kontrahentów, oraz
      4. w uzasadnionych przypadkach związanych z rażącymi brakami lub problemami technicznymi Oprogramowania API w szczególności dotyczącymi bezpieczeństwa Comarch lub innych działań na szkodę Operatora.
    5. Operator ma prawo zmiany zasad korzystania z API. W szczególności obejmuje to możliwość ustanowienia opłat za korzystanie z API.
    6. Odpowiedzialność za naruszenia powszechnie obowiązującego prawa oraz praw osób trzecich wynikłych z korzystania z API spoczywa na Kliencie Końcowym w zakresie w jakim naruszenie stanowi wynik jego działań lub zaniechań.
    7. Wszelkie zmiany w danych wprowadzonych do Oprogramowania Comarch Betterfly, wywołane w toku korzystania z API Klient wprowadza na własną odpowiedzialność.  Operator nie odpowiada za szkody wywołane przez w/w zmiany. W razie ewentualnych błędów lub usterek, wynikłych z korzystania z rozwiązań API, Klient Końcowy zobowiązany jest do ich skorygowania za pośrednictwem funkcjonalności Konta w Oprogramowaniu Comarch Betterfly.
    8. Operator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w API w dowolnym momencie, bez uprzedniego powiadamiania Klienta Końcowego. Klient Końcowy zobowiązany jest we własnym zakresie dostosowywać swoją integrację do wprowadzonych przez Operatora zmian w API. Operator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody, przerwy w działaniu Oprogramowania spowodowane brakiem dostosowania integracji do wprowadzonych zmian w API.

§10
Postanowienia końcowe.

    1. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie oraz Umowie zastosowanie znajdują przepisy powszechnie obowiązującego prawa polskiego.
    2. Operator uprawniony jest do wprowadzania zmian do Regulaminu w następujących przypadkach:
      1. Zmiany przepisów prawa mające wpływ na treść Regulaminu;
      2. Zmiany technologiczne i funkcjonalne;
      3. Zmiany w zasadach, zakresie lub warunkach korzystania z Oprogramowania Comarch Betterfly w Chmurze Comarch
      4. Zmiany konieczne z uwagi na względy bezpieczeństwa, w tym w celu zapobiegania nadużyciom lub naruszeniu praw bądź uzasadnionego interesu Operatora;
      5. Zmiany redakcyjne.
    3. Operator uprawniony jest do wprowadzania zmian do Cennika i Cennika dla nowych klientów w następujących przypadkach:
      1. Zmiana kosztów operacyjnych;
      2. Zmiana przepisów prawa lub podatków;
      3. Wprowadzanie nowych funkcjonalności, jakości lub zakresu usług, w tym wprowadzanie nowych usług;
      4. Zmiany technologiczne i funkcjonalne;
      5. Wzrost wskaźnika inflacji;
      6. Siła wyższa lub nadzwyczajne okoliczności.
    4. Zmiana Regulaminu lub Cenników staje się skuteczna w terminie wskazanym przez Comarch, który nie może być krótszy niż 14 dni od momentu przesłania informacji o zmianie Regulaminu lub Cenników. Informacje o zmianie Regulaminu lub Cenników wraz z podaniem powodu zmiany Comarch przesyła na adres e-mail Klienta Końcowego. W przypadku braku akceptacji zmian Regulaminu lub Cenników Klient Końcowy w terminie 14 dni od dnia przesłania informacji o zmianie Regulaminu lub Cenników może złożyć oświadczenie o wypowiedzeniu umowy - w takim przypadku Umowa ulega rozwiązaniu ciągu 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu.
    5. Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 15.10.2025 r.

Załącznik nr 1
Regulamin powierzenia przetwarzania danych osobowych w związku z korzystaniem z Oprogramowania Comarch Betterfly

Niniejszy regulamin zwany dalej „Regulaminem” określa zasady przetwarzania danych osobowych przez Comarch spółkę akcyjną z siedzibą w Krakowie przy Al. Jana Pawła II 39A, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000057567 (zwaną dalej: Comarch). Wysokości kapitału zakładowego Comarch wynosi 8.133.349,00 zł. Kapitał zakładowy został wpłacony w całości. Numer NIP: 677 - 00 - 65 – 406.

§1

  1. Klient oświadcza, że będąc administratorem danych osobowych lub podmiotem przetwarzającym w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej „Rozporządzenie” lub „RODO”) w stosunku do danych wskazanych w niniejszym Regulaminie, jest uprawniony do powierzenia ich do przetwarzania Comarch.
  2. Klient w rozumieniu art. 28 ust. 3 i 4 RODO powierza Comarch przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.
  3. Comarch zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, może przetwarzać dane osobowe wyłącznie na udokumentowane polecenie Klienta, co dotyczy również przekazywania danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej. W celu uniknięcia wątpliwości Strony oświadczają, że akceptacja niniejszego Regulaminu jest równoznaczna z udokumentowanym poleceniem przetwarzania danych.
  4. Ustępu 3 powyżej nie stosuje się, jeżeli obowiązek przetwarzania danych osobowych nakładają na Comarch przepisy prawa. W takiej sytuacji informuje on Klienta przed rozpoczęciem przetwarzania o tym obowiązku, chyba że przepisy te zabraniają udzielania takiej informacji z uwagi na ważny interes publiczny.

§2

  1. Comarch może przetwarzać dane osobowe w celu realizacji Umowy i umożliwienia korzystania przez Klienta  z Oprogramowania Comarch Betterfly w Chmurze Comarch.
  2. Comarch może przetwarzać dane wprowadzane przez Klienta do Oprogramowania Comarch Betterfly, które także mogą zawierać dane osobowe tj.:
Kategorie osób / podmiotów danych Rodzaj danych wprowadzanych do Oprogramowania Comarch Betterfly Np.
  • pracownicy,
  • osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych,
  • przedstawiciele, osoby będące w organach administratora
Zawarte w aktach osobowych oraz innych dokumentach niezbędnych do realizacji obowiązków Administratora jako pracodawcy i płatnika składek; dane identyfikacyjne, dane adresowe, dane transakcyjne, historia komunikacji, historia logowania / wykonywanych działań, zakres uprawnień. imię i nazwisko, login użytkownika, data urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, numer PESEL, numer konta bankowego, dane kontaktowe, imiona oraz daty urodzenia dzieci pracownika (jeżeli podanie jest konieczne w związku z korzystaniem ze szczególnych uprawnień z prawa pracy), wynagrodzenie, absencje.
Kontrahenci
dostawcy, odbiorcy
Zawarte w umowach i rachunkach do umów oraz wszelkich innych dokumentach; dane identyfikacyjne, dane adresowe, dane transakcyjne, historia komunikacji. imię, nazwisko, adres zamieszkania, dane kontaktowe, PESEL, nr rachunku bankowego, wynagrodzenie, informacje niezbędne do naliczenia składek społecznych, a w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej – nazwa i adres działalności, NIP oraz REGON.
  1. Na powierzonych danych osobowych będą wykonywane w szczególności następujące operacje: zbieranie, utrwalanie, organizowanie, pobieranie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie przez przesłanie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie.
  2. Klient udostępni Comarch dane osobowe w formie elektronicznej. Comarch uprawniony jest do przetwarzania danych w formie elektronicznej, przy czym bez względu na formę przetwarzania zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniego poziomu ich zabezpieczenia.

§3

  1. Klient oświadcza, że zapoznał się ze środkami technicznymi i organizacyjnymi stosowanymi w Comarch stanowiącymi Załącznik A przed akceptacją Regulaminu Comarch Betterfly i akceptuje je bez zastrzeżeń.
  2. Klient oświadcza, że dokonał wyboru Comarch jako usługodawcy, biorąc pod uwagę wiedzę fachową, wiarygodność i zasoby Comarch oraz jego ofertę w zakresie zapewnienia wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych.
  3. Comarch oświadcza, że dysponuje środkami umożliwiającymi prawidłowe przetwarzanie danych osobowych powierzonych przez Klienta, w zakresie i celu określonym w Regulaminie Comarch Betterfly.
  4. Comarch oświadcza, że osobom zatrudnionym przy przetwarzaniu powierzonych danych osobowych (np. pracownik etatowy, osoba świadcząca czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, inne osoby pracujące na rzecz Comarch), nadane zostały upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, że zostały one zapoznane z przepisami o ochronie danych osobowych oraz z odpowiedzialnością za ich nieprzestrzeganie, zostały zobowiązane do ich przestrzegania oraz do bezterminowego zachowania w tajemnicy przetwarzanych danych osobowych i sposobów ich zabezpieczenia.

§4

  1. Comarch zobowiązuje się zastosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu należyte, odpowiednie do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, zabezpieczenie powierzonych do przetwarzania danych osobowych, w szczególności zabezpieczyć je przed udostępnieniem osobom nieupoważnionym, przetwarzaniem z naruszeniem przepisów prawa.
  2. Strony uzgadniają, że Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z poleceniami Klienta. Polecenia Klienta dotyczące przetwarzania Danych Osobowych zawarte są w Regulaminie Comarch Betterfly. Klient może kierować do Comarch polecenia dotyczące przetwarzania Danych Osobowych wyłącznie w formie pisemnej lub mailowej. Polecenia przekazane w innej formie nie są wiążące do momentu ich przesłania w uzgodnionej formie.
  3. Comarch, biorąc pod uwagę charakter przetwarzania, w miarę możliwości pomaga Klientowi poprzez odpowiednie środki techniczne i organizacyjne wywiązać się z obowiązku odpowiadania na żądania osoby, której dane dotyczą, w zakresie wykonywania jej praw. W przypadku otrzymania takiego żądania, przekazuje je niezwłocznie Klientowi.
  4. Comarch, uwzględniając charakter przetwarzania oraz dostępne mu informacje, pomaga Klientowi wywiązać się z obowiązków określonych w art. 32–36 RODO.
  5. Comarch niezwłocznie informuje Klienta, jeżeli jego zdaniem wydane mu polecenie stanowi naruszenie RODO lub innych przepisów o ochronie danych.
  6. Comarch w razie stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych niezwłocznie poinformuje o tym Klienta.
  7. Comarch jest zobowiązany do wspierania Klienta w wypełnianiu przez niego obowiązków z art. 33 i 34 RODO.
  8. Comarch po upływie 90 dni od dnia rozwiązania Umowy usuwa wszelkie dane osobowe oraz usuwa wszelkie ich istniejące kopie, chyba że szczególne przepisy prawa nakazują przechowywanie danych osobowych.

§5

  1. Klient wyraża niniejszym zgodę na dalsze powierzenie Przetwarzania Danych osobowych Klienta innym podmiotom w ramach usług zlecanych przez Comarch w celu realizacji Umowy.
  2. Comarch zobowiązuje się współpracować z takimi podwykonawcami, którzy zapewniają wdrożenie takich środków technicznych i organizacyjnych, aby Przetwarzanie odpowiadało wymogom RODO.
  3. Comarch zawrze z każdym podwykonawcą, który będzie przetwarzał Dane osobowe Klienta stosowną umowę, nakładającą na podwykonawcę odpowiednie obowiązki ochrony Danych osobowych.
  4. Jeżeli podwykonawca Comarch nie wywiąże się ze spoczywających na nim obowiązków ochrony Danych osobowych Klienta, Comarch ponosi wobec Klienta odpowiedzialność za niewypełnienie obowiązków przez podwykonawcę tak jak za własne działania i zaniechania.
  5. Comarch będzie przetwarzać dane osobowe jedynie na obszarze EOG, nie może przekazywać danych osobowych do państw trzecich.

§6

  1.   Klient jest upoważniony do przeprowadzenia audytu w celu weryfikacji przestrzegania zasad powierzenia przetwarzania danych przez Comarch, bezpośrednio lub za pośrednictwem upoważnionego audytora, z zastrzeżeniem następujących warunków:
    1. audytorem Klienta nie może być podmiot prowadzący działalność konkurencyjną wobec Comarch S.A. lub innej spółki z grupy Comarch, ani podmiot z nim powiązany lub jego pracownik lub podmiot/osoba z nim współpracująca, bez względu na podstawę zatrudnienia lub współpracy
    2. audyt może obejmować wysyłanie zapytań, analizę dokumentów, o ile mają bezpośredni związek z przetwarzaniem danych
    3. audyt nie może obejmować informacji lub dokumentów dotyczących innych klientów Comarch, ani zmierzać lub skutkować uzyskaniem dostępu Klient do Danych Osobowych innych niż Dane Osobowe Klienta lub do danych poufnych Comarch lub innych podmiotów;
    4. Comarch może uzależnić udział audytora lub wyznaczonego pracownika Klienta w audycie od uprzedniego zawarcia odpowiedniej umowy poufności z Comarch;
    5. w czasie audytu Klient i audytor mają obowiązek przestrzegania wewnętrznych procedur i polityk Comarch dotyczących bezpieczeństwa i poufności;
    6. audyt nie powinien być przeprowadzany częściej niż raz w roku kalendarzowym i nie powinien trwać dłużej niż 14 dni;
    7. termin audytu powinien być uzgodniony przez Strony, przy czym Klient powinien zgłosić zamiar przeprowadzenia audytu co najmniej 14 dni przed jego proponowanym terminem, wysyłając wiadomość pisemną;
    8. Comarch zobowiązany jest do aktywnego udziału w audycie i odpowiedniej współpracy z Klientem i audytorem;
    9. każda ze Stron pokrywa własne koszty związane z przeprowadzeniem audytu, przy czym Klient pokrywa każdorazowo wszystkie koszty audytora.

§7

  1. Comarch ponosi odpowiedzialność wobec Klienta za wypełnienie obowiązków ochrony danych oraz za szkody spowodowane swoim działaniem w związku z niedopełnieniem obowiązków, które RODO nakłada bezpośrednio na podmiot przetwarzający, zgodnie z art. 82 RODO z zastrzeżeniem ograniczenia odpowiedzialności Comarch określonego w Regulaminie Comarch Betterfly.

Załącznik A - Standardowe środki techniczne i organizacyjne

Niniejszy załącznik przedstawia ogólny opis standardowych środków technicznych i organizacyjnych stosowanych przy świadczeniu dla klientów usług związanych z przetwarzaniem danych osobowych.

I. Środki organizacyjne - Procedury i polityki obowiązujące w grupie Comarch

  1. W spółkach z grupy Comarch wdrażane są niezbędne procedury i polityki służące m.in. zapewnieniu bezpieczeństwa, poufności, integralności i dostępności danych klientów (w tym danych osobowych, w stosunku do których administratorami są klienci), do których w ramach świadczonych usług uzyskują dostęp pracownicy lub współpracownicy spółek z grupy Comarch.
  2. Spółka Comarch S.A. posiada certyfikat ISO 27001 i wdrożyła procedury i powiązane z nimi instrukcje określające w szczególności:
    1. Politykę bezpieczeństwa
    2. Politykę zarządzania siecią informatyczną Comarch
    3. Zasady administracji systemami i aplikacjami
    4. Zasady przebywania na terenie Comarch i dostępu do pomieszczeń Comarch
    5. Zasady użytkowania aktywów i wynoszenie sprzętu
    6. Zasady zabezpieczenia komputerów osobistych
    7. Zasady korzystania z nośników informacji
    8. Zasady dostępu zdalnego
    9. Zasady bezpieczeństwa poczty elektronicznej
    10. Politykę haseł
    11. Politykę ciągłości działania
    12. Politykę antywirusową
  3. W pozostałych spółkach z grupy Comarch wdraża się niezbędne procedury i polityki co do zasady oparte na procedurach obowiązujących w głównej spółce w grupie, w zakresie uwzględniającym specyfikę i działalność tych spółek.
  4. Wdrażane są ponadto dedykowane procedury służące zapewnieniu prawidłowego wykonania wynikających z RODO obowiązków spółek Comarch jako administratorów oraz obowiązków spółek Comarch jako podmiotów przetwarzających (w stosunku do danych klientów).
  5. Spółki z grupy Comarch współpracują w zakresie wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, zapewniając tym samym odpowiedni standard bezpieczeństwa dla klientów grupy Comarch.

II. Środki techniczne i organizacyjne – kontrola dostępu

  1. W spółkach z grupy Comarch wdrażane są odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające ograniczenie dostępu do budynków, systemów, środowisk i zbiorów danych wyłącznie dla osób upoważnionych.
  2. W budynkach Comarch wydzielane są strefy publicznie dostępne oraz strefy z dostępem zastrzeżonym dla osób upoważnionych.
  3. Pracownicy lub współpracownicy korzystają z kart dostępowych lub stosowane są inne metody kontroli fizycznego dostępu do nieruchomości, budynków lub pomieszczeń Comarch, zapewniające kontrolę dostępu poszczególnych osób odpowiednią do zakresu ich uprawnień.
  4. Nadawanie uprawnień poszczególnym pracownikom lub współpracownikom w zakresie dostępu do systemów wewnętrznych Comarch oraz środowisk klienta podlega procedurze umożliwiającej kilkustopniową weryfikację wniosku o nadanie uprawnień.
  5. Dostęp do systemów wewnętrznych i środowisk oraz danych klientów możliwy jest tylko dla upoważnionych pracowników lub współpracowników odpowiednie indywidualne i unikalne poświadczenia tożsamości i dostępu z użyciem indywidualnego konta i niepowtarzalnych haseł ustanowionych zgodnie z Polityką haseł.
  6. Wymiana informacji z użyciem sieci zewnętrznych z i do sieci grupy Comarch odbywa się zgodnie z wewnętrznie przyjętymi wymogami bezpieczeństwa, które są przygotowywane, monitorowane i aktualizowane na bieżąco w oparciu i aktualne trendy bezpieczeństwa i wymogi prawne.
  7. Zdalny dostęp pracowników lub współpracowników do sieci grupy Comarch i późniejsza wymiana informacji odbywają się w sposób zbliżony do uwierzytelnienia opisanego w pkt 5 przy wykorzystaniu bezpiecznych mechanizmów, zapewniających poufność i integralność (np. VPN IPSec).
  8. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, tam gdzie jest to uzasadnione oraz zgodne z prawem, Comarch stosuje odpowiednie środki monitorujące ruch i powiadamiające o możliwym naruszeniu oraz współpracuje z wyspecjalizowanymi i uzbrojonymi formacjami ochrony mienia.

III. Środki techniczne i organizacyjne – usługi wsparcia

Usługi wsparcia świadczone są przez przeszkolonych pracowników za pomocą Systemu Obsługi Zgłoszeń (SOZ) oraz systemu pocztowego, które to systemy podlegają eksploatacji i rozwojowi z uwzględnieniem zasad rozwoju i eksploatacji systemów informatycznych spełniających wytyczne związane z przetwarzaniem danych osobowych przyjęte w firmie Comarch. Uzyskane bazy danych w celach realizacji usługi są niezwłocznie i bezpowrotnie niszczone zgodnie z polityką wewnętrzną Comarch.

IV. Zarządzanie incydentami bezpieczeństwa

W Comarch wdrożono procedury zarządzania incydentami związanymi z naruszeniem bezpieczeństwa informacji i nałożono na wszystkich pracowników obowiązek zgłaszania wszelkiego rodzaju incydentów związanych z naruszeniem bezpieczeństwa informacji, w tym naruszeń ochrony danych osobowych.

V. Szkolenia i audyty

  1. W Comarch wdrożono procedury zapewniającą okresowe szkolenia pracowników z zakresu obowiązujących polityk i procedur bezpieczeństwa oraz przepisów i procedur dotyczących ochrony danych osobowych.
  2. Audyty bezpieczeństwa systemów wewnętrznych grupy Comarch przeprowadzane są przez upoważnioną i wyspecjalizowaną komórkę wewnętrzną, której pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz uprawnienia niezbędne do prawidłowego wykonania powierzonych zadań związanych z utrzymaniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa i aktualności stosowanych organizacyjnych i technicznych środków bezpieczeństwa informacji.
  3. Comarch S.A. okresowo przechodzi audyty realizowane przez jednostki certyfikujące.
  4. Audyty systemów klientów podlegają zasadom określonym w umowach z klientami. Comarch współpracuje z klientami w zakresie kontroli i audytów przeprowadzanych przez klientów lub wyznaczonych audytorów zewnętrznych w zakresie uzgodnionym przez strony w umowie, przy zachowaniu procedur bezpieczeństwa obowiązujących w grupie Comarch oraz przy uwzględnieniu tajemnicy przedsiębiorstwa oraz obowiązku zachowania w poufności danych i warunków współpracy z innymi klientami.
Copyright Comarch SA 2025
Copyright Comarch SA 2025
crossmenuchevron-down