Jak sprawdzić pomysł na biznes

13 Aug, 2021
Radosław Lasota

Myślisz o tym, by zostać przedsiębiorcą, od dawna marzy Ci się własna firma? Nie czekaj na jutro, nie odkładaj tego w czasie tylko zrób to teraz! Weź długopis i kartkę papieru albo otwórz notatnik na ekranie swojego monitora i zapisuj co, kiedy i jak chcesz wykonać.

Najpierw zrób listę najważniejszych problemów, które uniemożliwiają Ci podjęcie decyzji i posegreguj je od najważniejszego do tego najmniej istotnego, a następnie zacznij je rozwiązywać, gdyż to one w dużej mierze stanowią Twoją główną blokadę do podjęcia wyzwania. Zatem do dzieła!

Pomysł

Pomyśl co właściwie chcesz stworzyć albo co takiego chcesz robić i spróbuj to opisać w kilku zdaniach. Nakreśl wizję swojego produktu lub swoich usług. W biznesie chodzi o rozwiązywanie problemów ludzi, a nie o same pieniądze, zatem jeśli nie masz pomysłu, a chciałbyś mimo wszystko założyć własną firmę, zastanów się jaki problem mają ludzie w Twoim otoczeniu, albo w Twoim regionie. Czego im brakuje i co rozwiązałoby ten problem? Czasem może to być brak lokalu na spotkania ze znajomymi, innym razem brak dobrego dostępu do zdrowej żywności, a niekiedy brak aplikacji do wymiany książek. Niezależnie od tego kim jesteś i czym się zajmujesz, znajdź problem i spróbuj znaleźć jego rozwiązanie.

Dostępne rozwiązania

Sprawdź czy rozwiązanie, które proponujesz istnieje już na rynku, czy jeszcze może nikt nie zainteresował się danym obszarem. Niezależnie od wyników nie zniechęcaj się! Być może Twój pomysł jest innowacyjny, a być może ktoś proponuje już podobne rozwiązanie, ale Twój pomysł zawiera lepsze usprawnienia i nowe funkcje, które sprawią, że to on stanie się strzałem w 10.

Jeśli nie wiesz od czego zacząć, najszybszym i największym źródłem wiedzy będzie dla Ciebie Internet. Przeszukaj zatem wyniki w wyszukiwarce pod kątem tego co chcesz stworzyć lub udostępniać i poszukaj podobnych rozwiązań. Chociaż zwykło się mówić, że czego nie ma w Internecie to nie istnieje, poszukaj podobnych rozwiązań w swojej okolicy – być może ktoś świadczy podobne usługi albo zaczyna tworzyć produkt o którym marzysz, dlatego warto ruszyć się z domu i poszukać podobnych rozwiązań. Świeże powietrze dobrze wpłynie na myślenie, a Ty przy okazji sprawdzisz, czy Twoje rozwiązania są innowatorskie i być może dowiesz się nawet jak się sprawdzają w Twoim regionie.

Jeśli znajdziesz podobne rozwiązania, zestaw je ze swoją propozycją. Porównaj to co chcesz oferować, a to co jest dostępne. Skup się na swoich zaletach, minusach konkurencji oraz na tym czego Ci może brakować. Zanotuj wszystkie spostrzeżenia dzieląc kartkę na dwie połowy. Na jednej połowie umieść swoją przyszłą ofertę, a na drugiej rozwiązania konkurencyjne.

Konsultacje

Skoro tu jesteś to zapewne udało Ci się zebrać wnioski i przygotować wstępne koncepcje swojego biznesu. Świetnie! Zatem pora na konsultacje. Zbierz przygotowanie wnioski oraz spróbuj z tego „stworzyć” gotowy produkt. Wyobraź sobie, że go masz, skup się na jego funkcjonalnościach, a następnie przygotuj ofertę tak jakbyś chciał go sprzedać konkretnej osobie. Jest to ważne ponieważ w euforii często nie potrafimy się skupić na konkretach oraz zapominamy o najważniejszych rzeczach, a przecież chcemy sprawdzić na ile nasze rozwiązanie zainteresuje potencjalnych klientów. Zbierz zatem wszystkie kluczowe informacje, zapisz je, a następnie skonsultuj się ze swoimi znajomymi oraz rodziną.

Pamiętaj jednak, aby w miarę trafnie dobrać potencjalnych adresatów swojego produktu lub usług, ponieważ Twoi dziadkowie niekoniecznie będą zainteresowani nową aplikacja internetową, a single salami zabaw dla dzieci. Podczas rozmowy z nimi, zaprezentuj problem i zapytaj na ile istotne jest dla nich jego rozwiązanie. Z każdej rozmowy staraj się wynieść jak najwięcej, zatem:

  • Czy takie rozwiązanie jest satysfakcjonujące?
  • Ile byliby w stanie za nie zapłacić?
  • Co im się podoba w Twoim pomyśle?
  • Co należy zmienić oraz czego brakuje?

Zanotuj wszystkie sugestie, nawet jeśli początkowo mogą wydawać się nierozsądne lub nie widzisz w nich potencjału. Zapamiętaj, że to Klient zawsze weryfikuje Twój produkt lub usługę i to on jest ostatecznym odbiorcą. Być może okaże się w niedalekiej przyszłości, że ich pomysły i sugestie wyraża więcej osób i wtedy będziesz mógł zwiększyć atrakcyjność swojego produktu.

Jeśli Twój pomysł jest adresowany do bardzo wąskiej grupy odbiorców (np. użytkowników gier planszowych albo rybaków) pomyśl zawsze o stworzeniu i przeprowadzeniu ankiety wśród nich. Pasjonatów znajdziesz zawsze na forach dyskusyjnych, grupach na Facebooku i w innych social mediach, ale także w swojej okolicy w specjalnych klubach, kółkach i organizacjach zrzeszających osoby o podobnych zainteresowaniach.

Wnioski

Jesteś już po wstępnej weryfikacji Twojego pomysłu zatem pora na odrobinę biznesu! Swój dotychczasowy produkt (lub usługę) wzbogać o spostrzeżenia swoich znajomych i rodziny. Na tym etapie, jeśli wszystko idzie zgodnie z Twoją myślą, możesz przejść do kolejnego kroku, czyli weryfikacji konkurencji.

Jeśli jednak lubisz ryzyko i masz w sobie odrobinę odwagi to zanim rozpoczniesz analizę konkurencji możesz dokonać wstępnej weryfikacji rynku. W tym celu masz do wyboru dwie możliwości:

  1. stworzyć swój pierwszy produkt lub zapewnić usługę o minimalnej wartości i ją sprzedać,
  2. „sprzedać” produkt lub usługę jeszcze przed jej stworzeniem.

Jeśli decydujesz się na pierwszą ścieżkę musisz się liczyć z pewnymi kosztami oraz trudnościami, ale na pewno da Ci to również mnóstwo informacji na temat tego jakie koszty będzie generował Twój produkt oraz ile będzie musiała wynosić jego wartość minimalna. Oczywiście ta opcja nie będzie możliwa do realizacji dla każdego (niektóre pomysły wymagają bowiem dużych początkowych nakładów biznesowych) jednak świetnie się sprawdzi w przypadku drobnych, małych produktów, których koszt zamknie się w maksymalnie kilkuset złotych.

Zatem jeśli chcesz stworzyć swój MVP (Minimum Viable Product, czyli produkt lub usługę o minimalnej funkcjonalności) skup się najpierw na poniższych punktach:

  • Czy masz techniczne możliwości do jego stworzenia, zatem czy posiadasz odpowiednie maszyny oraz kwalifikacje? Czasem wystarczy sam komputer i umiejętność robienia stron internetowych, a innym razem potrzebna jest specjalistyczna obrabiarka i kursy z zakresu obsługi maszyn.
  • Czy istnieją jakieś przeciwwskazania oraz normy prawne uniemożliwiające Ci wykonywanie usług lub tworzenie produktów? Zezwolenia, licencje oraz inne normy np. środowiskowe, mogą stanowić barierę w podjęciu wyzwania. Warto na początek poszukać informacji w Internecie w tym zakresie, ale również niekiedy skonsultować się z doradcą podatkowym lub prawnikiem (w Internecie można znaleźć mnóstwo adresów i kontaktów gdzie uzyskamy darmowe porady prawne)
  • Jakie produkty lub jakie inne wydatki musimy ponieść w związku z wytworzeniem naszego MVP?

Wszystkie informacje należy zanotować oraz dokonać wstępnej kalkulacji naszego produktu lub usługi. Jeśli mamy wolne środki, warto na tym etapie stworzyć nasz prototyp i spróbować go sprzedać.

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na stworzenie naszego produktu lub przygotowanie pod wykonanie usługi, będziemy chcieli go sprzedać. W tym celu warto przygotować profesjonalną ofertę sprzedaży, gdyż to ona da nam pierwsze informację z rynku na ile nasz pomysł jest trafiony. Tworzymy zatem ofertę tego co chcemy sprzedać.

Najpierw jednak wybierzmy odpowiednią formę: mogą to być ulotki, plakaty, banery reklama w radio lub tv albo w Internecie. Warto w pierwszej kolejności rozważyć reklamę internetową, gdyż z reguły jest najmniej kłopotliwa w stworzeniu, a także łatwo ją w każdym momencie edytować. Korzystając z reklam w serwisach społecznościowych, możemy je zmieniać w parę minut, a to ważne zwłaszcza w przypadku ciągłych ulepszeń (nowe pomysły, funkcjonalności, czy nawet zmiany tła lub logo).

Jeśli zdecydujemy się na reklamę i podanie swoich danych kontaktowych na tym etapie możemy poprzestać i czekać na wyniki swojej pracy. Jeśli jednak chcemy wzbogacić ofertę i ściągać więcej potencjalnych klientów warto zadbać o swoją internetową (pierwszą stronę internetową swojego produktu możemy w prosty sposób założyć samemu lub za kilkaset złotych kupić gotowy projekt). Po zakończeniu swojej reklamy i liczbie otrzymanych zamówień, możemy w prosty sposób zweryfikować ile osób rzeczywiście chciałoby nabyć nasz produkt lub usługę.

Gdy już zdecydujesz się na założenie i prowadzenie firmy, wypróbuj Comarch ERP XT, z którym fakturowanie online , księgowanie i prowadzenie magazynu jest szybkie i intuicyjne.

Radosław Lasota

Absolwent kierunku finanse i rachunkowość na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie , a obecnie doktorant w Instytucie Finansów wspomnianej uczelni. Karierą zawodową rozpoczął w 2016 r. pracując jako księgowy oraz konsultant w zakresie prawa podatkowego w jednym z renomowanych krakowskich biur rachunkowych. Dzięki ciągłemu rozwojowi oraz poszerzaniu wiedzy z zakresu finansów, prawa i księgowości objął stanowisko specjalisty do spraw sprawozdawczości finansowej w międzynarodowym koncernie specjalizującym się w branży automatyki i robotyki. Z firmą Comarch związany od niedawna, a do jego kluczowych zadań należy rozwój produktów dedykowanych dla sektora MSP (OPTIMA) oraz wsparcie innowacyjnych rozwiązań dla jednoosobowych działalności gospodarczych.

Radosław Lasota

Absolwent kierunku finanse i rachunkowość na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie , a obecnie doktorant w Instytucie Finansów wspomnianej uczelni. Karierą zawodową rozpoczął w 2016 r. pracując jako księgowy oraz konsultant w zakresie prawa podatkowego w jednym z renomowanych krakowskich biur rachunkowych. Dzięki ciągłemu rozwojowi oraz poszerzaniu wiedzy z zakresu finansów, prawa i księgowości objął stanowisko specjalisty do spraw sprawozdawczości finansowej w międzynarodowym koncernie specjalizującym się w branży automatyki i robotyki. Z firmą Comarch związany od niedawna, a do jego kluczowych zadań należy rozwój produktów dedykowanych dla sektora MSP (OPTIMA) oraz wsparcie innowacyjnych rozwiązań dla jednoosobowych działalności gospodarczych.